Het nieuwe jaar staat voor de deur. Dit is het uitgelezen moment om terug of vooruit te blikken. 25Carat draait om vernieuwing en optimalisatie, daarom kiezen we voor een blik vooruit. Welke trends in B2B e-commerce platformen komen eraan? En hoe kan een Digitaal Operations Platform (DOP) de werking van jouw onderneming verbeteren?
Welke trends merken we op in B2B e-commerce?
Ook de wereld van B2B e-commerce is trendgevoelig. Volgende B2B e-commerce trends staan op de radar:
Groeiende interesse in B2B e-commerceplatformen
Hogere nood aan Digital Operations Platformen (DOP)
Stijgende vraag naar kant-en-klare functionaliteiten
Aanpakken van integratie uitdagingen
De opsomming van deze vier trends, brengt ons naadloos bij de vijfde trend: in 2024 zullen er veel investeringen gebeuren in e-commerce platformen. Vanuit 25Carat moedigen we dit aan, want het biedt vele voordelen. Die voordelen leggen we je in dit artikel graag uit aan de hand van de komende trends.
Trend #1 De interesse in B2B e-commerce groeit, net als de investeringen
B2B businesses besteden meer en meer aandacht aan digitale B2B-kanalen, veel meer dan de voorgaande jaren. We kunnen hen geen ongelijk geven: een B2B e-commerce platform biedt veel voordelen. We sommen de belangrijkste graag even voor je op.
Groter bereik
Het is een feit dat je veel meer klanten bereikt via een e-commerce platform dan enkel in te zetten op traditionele verkoopkanalen. Zeker om meer nieuwe klanten te bereiken en zakelijke kansen beter te benutten is een B2B e-commerce een uitstekende keuze.
Operationele efficiëntie
Met een B2B e-commerce platform stroomlijn je order- en voorraadbeheer, facturering en betalingen. Je maakt ook minder menselijke fouten door minder foutieve gegevens in te voeren. Resultaat: lagere operationele kosten.
24/7 geopend
Klanten kunnen producten bekijken en aankopen maken op eender welk moment van de dag of nacht. Dit biedt zeker voordelen wanneer je een internationaal bereik hebt.
Analytische inzichten
Met een e-commerce platform geniet je van heldere analyses en rapportages. Alle data die jouw e-commerce genereert, kan je in een rapport gieten. Zo krijg je laagdrempelig waardevolle inzichten in jouw online winkel en de heersende trends. Plus je kan data–gestuurd jouw verkoopstrategieën optimaliseren.
Futureproof
E-commerce platformen zijn schaalbaar. Dit betekent dat wanneer jouw business groeit, je jouw systemen moeiteloos laat volgen. Je kan functies toevoegen aan jouw platform wanneer daar nood aan is.
Klantentevredenheid
Al deze voordelen zorgen op hun beurt voor een hogere klanttevredenheid. En tevreden klanten, daar doe je het voor.
Trend #2 Digital Operations Platforms winnen aan populariteit
Als onderneming heb je graag controle over zoveel mogelijk aspecten van jouw verkoop. Door te investeren in een online platform neem je die controle efficiënt in handen. Je kan er heel wat transacties en handelingen zelf mee beheren. En dit aan een hoog gebruiksgemak! Het verbaast ons dan ook niet dat de trend om voor een Digital Operations Platform (DOP) te kiezen aan populariteit wint.
Met een e-commerce platform is het voor klanten eenvoudig zelf hun bestellingen te beheren. Naast het alombekende winkelwagentje, kan je de bestelgeschiedenis controleren en lopende bestellingen nauw opvolgen. Een extra voordeel voor jouw klanten is dat ze real-time inzicht krijgen in de voorraadinformatie. Zo kunnen ze geïnformeerde aankoopbeslissingen nemen, dit is zeker handig wanneer er grote bestellingen nodig zijn.
In een professionele omgeving is het ook ontzettend belangrijk om offerteaanvragen en facturaties vlot te laten verlopen. Bij offerteaanvragen – zelfs bij aangepaste bestellingen – verloopt het beheer ervan via het platform. Ook betalingen en facturen worden erin verwerkt. Resultaat: jouw administratieve lasten verlagen.
Een laatste bonus van een DOP is dat alle productinformatie altijd beschikbaar is. Dit is handig voor je klanten om producten te vergelijken en weloverwogen aankoopbeslissingen te maken.
Trend #3 Stijgende vraag naar geïntegreerde functies van B2B e-commerce platformen
Wanneer je investeert in een B2B e-commerce platform zijn er heel wat specifieke functionaliteiten beschikbaar waar je voordeel uithaalt. Dat meer en meer ondernemingen daarvan overtuigd zijn, zie je in de stijgende populariteit van die geïntegreerde functies.
Bij B2B ondernemingen is het belangrijk om gebruikersaccounts efficiënt te beheren. Niet iedereen heeft dezelfde rol binnen de onderneming, dus niet iedereen krijgt dezelfde toegang tot de schat aan data. Het beheren van die rollen is in een B2B e-commerce platform eenvoudig gemaakt, zowel voor eigen medewerkers als klanten.
Een andere belangrijke functionaliteit is de betalingsverwerking. Bij e-commerceplatformen krijg je toegang tot een breed gamma aan integraties met betaalmogelijkheden en betalingsgateways. Zo garandeer je een veilig betaalproces voor al jouw klanten.
Ten slotte krijg je de mogelijkheid om een uitmuntende klantenservice te bieden. Er zijn tal van ingebouwde tools ter optimalisatie van de klantondersteuning. Denk aan chatbots, e-mailondersteuning of een specifiek klantenportaal.
Trend #4 Groeiende vraag naar vlotte integratiemogelijkheden met andere systemen
Een laatste grote trend is de stijgende vraag naar efficiënte integratiemogelijkheden van verscheidene systemen. Als onderneming gebruik je vaak een groot gamma aan programma’s voor verschillende doeleinden. Al die programma’s integreer je eenvoudig in jouw e-commerce platform. Hier vind je een overzicht van enkele essentiële B2B e-commerce integraties:
- Enterprise Resource Planning (ERP): Met deze integratie verbind je jouw e-commerceactiviteiten naadloos met jouw bedrijfsprocessen. Denk bijvoorbeeld aan voorraadbeheer, boekhouding of orderverwerking.
- Customer Relationship Management (CRM): Daarmee beheer je al jouw klantinformatie en volg je verkoopkansen op. Deze integratie met jouw e-commerce platform is ontzettend belangrijk, zeker omdat B2B klantenrelaties vaak langduriger zijn dan die met B2C.
- Betalingsgateways: Ook deze integreer je netjes en eenvoudig met jouw platform, zodat het klanten hun betalingen veilig verwerkt.
- Verzend- en logistieke integraties: Dit is een zeer belangrijke integratie voor e-commerce om verzend- en leverdiensten van producten te automatiseren.
- Product Information Management (PIM): Via de PIM-integratie beheer je al jouw productinformatie centraal en synchroniseer je die moeiteloos voor verscheidene verkoopkanalen.
- Boekhoudsoftware: Deze integratie zorgt voor een vlotte boekhouding: het beheer van financiële gegevens, facturering en rapportage.