Bij 25Carat geloven we sterk in OroCommerce als B2B e-commerce platform. Daarbij valt het op dat nog niet iedereen gekend is met dit platform. Plus: vaak is er de aanname dat een B2C platform ook gebruikt kan worden voor B2B. Uiteraard kan dit, maar efficiënt is het niet. B2B is een stuk complexer dan B2C en vereist specifieke functionaliteiten. Vandaar dat we helder en duidelijk onze argumenten in dit artikel uiteenzetten waarom OroCommerce een troef is voor jouw B2B business.
OroCommerce biedt B2B e-commerce voordelen
Je geniet van een groot scala aan voordelen wanneer je werkt met OroCommerce als B2B e-commerce platform. Met de vele specifieke B2B features maak je taken eenvoudig voor zowel jouw eindgebruikers, als voor jouw eigen medewerkers. Het resultaat: gelukkige klanten én medewerkers.
Voordelen van OroCommerce als B2B e-commerce oplossing voor jouw klanten
OroCommerce als B2B e-commerce oplossing plaatst de eindklant centraal. Ze worden ontzorgd door een heel scala aan functionaliteiten. Die features stel je in op maat van jouw business. Laten we eens een kijkje nemen naar de specifieke voordelen voor eindgebruikers.
1. Doorgedreven bedrijfsacccountbeheer
OroCommerce biedt aanzienlijk meer mogelijkheden tot personalisatie dan eender welk B2B platform. Dit moet ook: een B2B-account bestaat vaak uit meerdere gebruikers, elk met hun unieke rollen en aankooprechten. Daar speelt OroCommerce op in. Het is een krachtige tool om verscheidene types accounts te maken: voor klanten, prospects of leveranciers. Per type klant wijs je unieke toegangsrechten en autorisaties toe.
2. Diverse prijsstructuren
Bijzonder aan B2B ondernemingen is dat je prijslijsten nodig hebt per type klant in jouw portfolio. Daar speelt OroCommerce handig op in: je biedt eenvoudig kortingen aan specifieke klantgroepen, markten of productcategorieën. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om complexe prijsstructuren in het systeem in te voeren. Je geniet van een onbeperkt aantal prijspunten en prijsniveaus.
3. Gepersonaliseerde webcatalogi
Een andere bonus van OroCommerce zijn de vele tools en functies die je krijgt om gepersonaliseerde webcatalogi te creëren. Zo stem je die eenvoudig af op de specifieke voorkeuren en behoeften van diverse klanten. Het stelt je in staat om gepersonaliseerde productaanbevelingen te doen op basis van eerder koopgedrag. Plus: promoties bied je op een effectievere wijze aan, zodat je herhaalaankopen stimuleert.
4. Eenvoudige offerteaanvragen en -afhandeling
Offertebeheer is gemakkelijk in OroCommerce. Vanaf het moment dat je nieuwe offerteaanvragen (RFQ’s) registreert, volg je eenvoudig de status ervan op en krijg je uitgebreide mogelijkheden om met klanten te communiceren. Het is zowel mogelijk om offertes te onderhandelen met klanten, als automatisch offertes te genereren op basis van vooraf gedefinieerde prijslijsten, kortingen en andere relevante informatie. Zo bied je een efficiënte, gepersonaliseerde verkoopervaring.
5. Meerdere boodschappenlijstjes
Klanten krijgen in OroCommerce de mogelijkheid om meerdere boodschappenlijsten tegelijk te creëren. Meer nog: er zijn ook functionaliteiten om die boodschappenlijsten op maat te maken van specifieke klantbehoeften. Zo kunnen klanten lijsten maken voor diverse projecten, herhaalde bestellingen of specifieke evenementen.
6. Veilige toegangscontroles en (gebruikers)machtigingen
Wanneer je OroCommerce als B2B e-commerce platform gebruikt, dan maak je moeiteloos gebruikersaccounts aan waarin je specifieke rollen en machtigingen toewijst aan jouw gebruikers. Dit is handig omdat B2B ondernemingen vaak een enorme diversiteit aan klanten hebben. Wist je trouwens dat je ook specifieke rollen kan toewijzen aan die klanten? Je kan verschillende gebruikersmachtingingen en rollen toewijzen aan specifieke gebruikersgroepen. Zo stel je flexibel toegangsrechten in voor functies zoals het beheren van bijvoorbeeld producten, rapporten en orders.
Voordelen OroCommerce als jouw B2B e-commerce oplossing
Wanneer je werkt met OroCommerce staan niet alleen klanten centraal, ook voor jouw eigen medewerkers is het aangenaam werken met dit platform. Het is gebruiksvriendelijk en ontzorgt jouw medewerkers met doorgedreven functionaliteiten.
1. Digitalisering handmatige taken
Gedaan met handmatige taken! OroCommerce stelt jouw onderneming in staat om taken te digitaliseren en te automatiseren. Zo biedt het platform self-service portals voor zowel klanten als leveranciers. Op die manier kunnen zij zelf taken uitvoeren zoals het plaatsen van orders, het beheren van accountgegevens, het controleren van bestel statussen of het downloaden van facturen.
Nog een bonus zijn de uitgebreide mogelijkheden om workflows te integreren. Daarnaast geniet je ook van geautomatiseerde orderverwerking: orders worden automatisch geregistreerd en verwerkt zonder dat jouw medewerkers moeten tussenkomen. Zo reduceer je fouten tot een minimum, versnel je het orderproces en maximaliseer je jouw operationele efficiëntie.
2. Open source platform
OroCommerce is gebouwd op open source technologieën, wat heel wat voordelen betekent. Zo is er geen leveranciersvergrendeling, kan je als developer eenvoudig de broncode wijzigen en geniet je van een uitgebreide community aan developers die elkaar ondersteunen en kennis delen. Meer weten over de voordelen van open source? Lees dan zeker onze blog ‘De kracht van open source oplossingen in B2B e-commerce’.
3. Keuze tussen Community en Enterprise edition
Er zijn verscheidene formules waartussen je kan kiezen met OroCommerce. Neem je jouw eerste stappen in de digitale verkoopwereld? Dan kan je rustig starten met de Community edition. Die is speciaal ontworpen voor kleine tot middelgrote ondernemingen en is ingericht met een uitgebreide set out-of-the-box B2B-functies. Het is een uitstekende keuze wanneer je af wil stappen van B2C platforms, zoals Shopify, omdat die niet meer voldoen aan jouw B2B behoeften.
De Enterprise edition is het meest krachtige B2B platform ooit ontworpen, ideaal voor middelgrote tot grote bedrijven. Het faciliteert complexe handelsprocessen, zoals: meerdere winkelweergaven, meertalige mogelijkheden, geavanceerd prijsbeheer, personalisatie en meerdere valuta’s. Je kan er zelfs jouw eigen marktplaats in opzetten. Bovendien is OroCommerce schaalbaar, zodat het eenvoudig meegroeit met jouw onderneming. Kortom: de complete oplossing voor serieuze B2B verkoopbehoeften!
4. Kostenbesparende oplossing
Er zijn heel wat argumenten waarom je met OroCommerce kosten bespaart. Allereerst ben je niet afhankelijk van leveranciers voor code. Zo profiteer je van een concurrerende markt voor aanpassingen, extensies en oplossingen die OroCommerce in-house bouwt. Daarnaast verminder je de kans op menselijke fouten met de uitgebreide automatiseringsmogelijkheden. Plus: daardoor geniet je tegelijk van lagere operationele kosten.
5. Naadloos klantrelatiebeheer (CRM)
OroCommerce biedt gratis een geïntegreerde en uitgebreide CRM-functionaliteit die naadloos samenwerkt met het platform. Het stelt jouw onderneming is staat om klantgegevens te centraliseren, zoals bijvoorbeeld aankoop- en communicatiegeschiedenis. Dit zorgt er ook voor dat je een 360° klantbeeld hebt van jouw klanten. Zo krijg je eenvoudig inzicht in hun behoeften en voorkeuren. Door de orderbeheerfunctionaliteit met het CRM-systeem, geniet je ook van een betere coördinatie tussen verkoop, marketing en klantenservice. Kortom: het stelt je in staat om een uitstekende gepersonaliseerde klantenservice te bieden.
6. Flexibiliteit naar B2C klant
OroCommerce is een ontzettend veelzijdig platform. In de eerste plaats focust op de B2B markt, maar het is ook mogelijk om er een B2C publiek mee te benaderen. Zo krijg je ook de optie tot een meer gestroomlijnde aankoopervaring op maat van de B2C consument. Denk bijvoorbeeld aan functies voor een eenvoudige navigatie, een vereenvoudigde check-out en integraties met populaire betalingsgateways en verzenddiensten.