OroCommerce versus Shopify: welke kies je voor jouw B2B e-commerceplatform?

Het juiste e-commerceplatform kiezen voor jouw business is van essentieel belang om een optimale verkoop te faciliteren. Online heerst er dan ook een heuse strijd om de aandacht van de bedrijven. Twee prominente spelers in die strijd zijn OroCommerce en Shopify. Hoewel Shopify één van de meest populaire e-commerce platforms is, biedt OroCommerce met zijn specifieke focus op B2B een aantal unieke B2B voordelen. Om jouw keuze tussen OroCommerce en Shopify makkelijker te maken, voerden wij een analyse voor je uit.

Waarom OroCommerce de ideale keuze is voor jouw B2B e-commerce platform

1. Specifieke focus op B2B functionaliteiten

Een eerste groot verschil tussen Shopify en OroCommerce is dat die tweede vanaf de basis is opgebouwd met de B2B markt in gedachten. Daardoor biedt OroCommerce geavanceerde en sterk geïntegreerde B2B functies. Denk aan prijslijsten per klant of klantsegment, offertebeheer, meerdere winkelmandjes, workflows … Voor ondernemingen die zich specifiek richten op de B2B markt zijn dit cruciale functionaliteiten, in B2C spelen die functies een minder grote rol. Heb je dus geen al te complexe bedrijfsstructuren, dan kan Shopify al voldoende zijn.

2. Flexibiliteit en aanpasbaarheid

Wil je een volledige controle over jouw digitale e-commerce omgeving? Dan is OroCommerce een ideale keuze: het platform onderscheidt zich door zijn flexibiliteit en aanpasbaarheid. Nog een extra bonus is de gratis open source versie van OroCommerce. Daarmee personaliseer je jouw e-commerce platform volledig en breid je die uit naar jouw specifieke bedrijfsbehoeften. De flexibiliteit en schaalbaarheid van het platform zorgen ervoor dat het platform bijzonder geschikt is voor middelgrote tot grote bedrijven, omdat het eenvoudig meegroeit met jouw onderneming zonder beïnvloeding van de prestaties.

Shopify daarentegen is een ‘boxed oplossing’: dit betekent dat je de complete set functies en tools ter beschikking hebt een e-commerce website in te richten. Enerzijds zorgt dit voor een snelle implementatie, maar de keerzijde daarvan is dat het zorgt voor beperkingen voor de uitvoering van complexe aanpassingen en integraties op het platform. Indien je als organisatie dus op zoek bent naar een flexibel en duurzaam B2B e-commerce platform, dan raden wij OroCommerce aan. Zijn de echter standaard functies en tools voldoende, dan blijft Shopify een uitstekende keuze.

3. Een geavanceerd beheer van klantrelaties en orders.

Zoals eerder aangehaald zijn B2B transacties complexer van aard dan hun B2C tegenhanger. OroCommerce houdt rekening met die extra complexiteit en biedt daarom uitgebreide mogelijkheden voor het beheer van klantrelaties: gedetailleerde klantprofielen, segmentatie en gepersonaliseerde marketingtools. Uiteraard biedt Shopify ook CRM-functies, maar die zijn een stuk minder uitgebreid en voornamelijk gericht op B2C.

4. Ondersteuning voor meerdere websites en storefronts

Beschik je als organisatie over meerdere merken of productlijnen? Dan is de Enterprise edition van OroCommerce een optimale keuze: het biedt de mogelijkheid om diverse websites en storefronts vanuit één enkele backend te beheren. Op zijn beurt zorgt dit voor een makkelijk en efficiënt beheer van verscheidene zakelijke activiteiten. Die efficiëntiewinst is vooral erg waardevol voor grotere ondernemingen met meerdere productaanbiedingen en/of merken.

Meerdere websites en storefronts zijn ook van groot belang voor internationale bedrijven. Eerst en vooral omdat het afstemmen van jouw aanbod, marketing en communicatie op lokale markten vaak bepalend is voor jouw succes. Daarnaast kan lokale wetgeving sterk verschillen per land. En natuurlijk ook voor het gebruiksgemak van klanten. Voor hen is het bijvoorbeeld geruststellend om te betalen in lokale valuta zonder dat ze zich zorgen moeten maken om wisselkoersen.

Ook Shopify biedt de mogelijkheid tot meerdere storefronts, zeker met het plan voor de enterprise level: Shopify Plus. Dit is een uitstekende keuze wanneer jouw organisatie voornamelijk focust op snelle groei en schaalbaarheid binnen een B2C e-commerce, maar geen nood heeft aan gespecialiseerde B2B features. Of nog niet van plan is om internationaal te gaan.

5. Integraties en API-first aanpak

Zowel OroCommerce als Shopify functioneren volgens een API-first benadering. Bij een API-first aanpak ligt de focus eerst op het ontwerpen en ontwikkelen van de API (Application Programming Interface) voordat de gebruikersinterface wordt ontwikkeld. Dit zorgt voor flexibele, schaalbare en dus toekomstbestendige e-commerce oplossingen. Dankzij die aanpak is het als organisatie eenvoudig om systemen en applicaties te integreren, maar beide systemen hebben een verschillende focus qua integratiemogelijkheden.

Een belangrijk voordeel van OroCommerce zijn de sterke integratiemogelijkheden met ERP-systemen, CRM-software en andere zakelijke tools. Daardoor is het als organisatie eenvoudig om systemen en applicaties te integreren, wat op zijn beurt weer een essentiële voorwaarde is voor het stroomlijnen van bedrijfsprocessen en het bieden van een naadloze gebruikservaring aan B2B klanten. Het stelt je in staat om een complexe, specifieke bedrijfslogica te implementeren, wat een vereiste is voor geavanceerde B2B omgevingen.

Shopify focust op brede integratiemogelijkheden. Ze vertrouwen op een breed ecosysteem van apps en integraties die hun API’s gebruiken. Daardoor genieten winkelbeheerders en developers van een hoge mate aan flexibiliteit en aanpasbaarheid.

6. Uitgebreide rapportage- en analysemogelijkheden

Door de geavanceerde mogelijkheden tot rapportage en analyse verkrijg je diepgaande inzichten in klantgedrag, verkoopprestaties en operationele efficiëntie. Qua rapportage- en analysemogelijkheden zit je goed bij zowel Shopify als OroCommerce. Het verschil zit vooral waar ze hun focus leggen en in de diverse maatwerk mogelijkheden.

Shopify richt zich op uitgebreide e-commerce analyses en het meten van marketingprestaties, zowel voor B2B als B2C. OroCommerce daarentegen focust voornamelijk op diepgaande B2B analyses en de integratie met de achterliggende ERP-systemen.

7. Sterke community en ondersteuning

OroCommerce leunt op een actieve en groeiende gemeenschap van developers, gebruikers en partners. Support en innovatieve ontwikkelingen zijn daarom nog twee sterke bonussen wanneer je kiest voor OroCommerce. Daarnaast bieden ze professionele ondersteuning en diensten zodat jij het maximale uit jouw e-commerce investering haalt. Zo geniet je van een robuust ecosysteem waarmee je vlot jouw online verkoopdoelstellingen bereikt.

Samengevat: Shopify of OroCommerce?

We hebben het uitgebreid over de verschillen tussen Shopify en OroCommerce gehad. Voor jouw gebruiksgemak zetten we de verschillen hier nog eens in een handig overzichtje:

Welk platform kies jij: OroCommerce of Shopify?

De voorkeur van platform hangt dus sterk af van de specifieke vereisten en ambities van jouw onderneming, voornamelijk dan of je focust op een B2B of B2C publiek. Wanneer jouw core business de B2B markt is, dan is OroCommerce een voor de hand liggende keuze. Het platform biedt een reeks aan gespecialiseerde functies die volledig op maat zijn van de complexe eisen van de B2B markt.

Laat 25Carat helpen bij de implementatie van jouw OroCommerce B2B e-commerce platform en geniet van een geavanceerde en toekomstbestendige oplossing voor jouw verkoopactiviteiten. Onze experten hebben een stevige rugzak aan ervaring om het platform tot in de puntjes af te stemmen op jouw specifieke eisen en doelpubliek.