25Carat is een nieuwe speler op de B2B e-commerce markt. Het is hun doel om een (r)evolutie van de B2B e-commerce markt te ontketenen en daarbij operationele efficiëntie te verwezenlijken. Eén van de trekkers van deze nieuwe brand is Kenny Rassin, expert digital commerce. We legden daarom ons oor bij hem te luisteren wat het doel van 25Carat is, waar dit verhaal begon en wat 25Carat hun ambitie naar de toekomst is.
Missie, visie en ambitie van 25Carat
“B2B e-commerce bedrijven ondersteunen met hun digitale transformatie en operationele efficiëntie faciliteren, dat is de ambitie van 25Carat in een notendop,” gaat Kenny van start. “We willen een toonaangevende kracht zijn in de B2B e-commerce met onze doorgedreven expertise in OroCommerce en Marello.”
Wanneer we polsen achter de keuze voor OroCommerce, geeft Kenny ons een onderbouwd antwoord. “De laatste jaren valt de nood aan digitalisering en e-commerce steeds meer op in de B2B-branche. Ik ben gestart als ontwikkelaar bij PHPro, maar doorheen de jaren heb ik me meer en meer toegelegd op analyse van B2B e-commerce platformen. Voor ons kwam OroCommerce er als het meest bewezen platform uit voor B2B doelstellingen.”
“Het uitdagende aspect van de B2B branche, is dat je een platform echt vanaf de fundering moet bouwen. B2B ondernemingen hebben nood aan specifieke functionaliteiten. Daar kan je best al aan het begin van de ontwikkelfase rekening mee houden.” Verder zien we bij bedrijven ook de nood aan een degelijk Digital Operations Platform (DOP) of een Order Managament System (OMS). “De omnichannel ervaring is zo belangrijk,” gaat Kenny verder, “en dan bedoel ik echt de hele customer experience. Zowel in de winkel als online wil je jouw klanten dezelfde beleving geven. Dat is waarom een DOP of OMS vandaag onmisbaar is: het draagt bij aan de volledige merkbeleving.”
OroCommerce: het future-proof platform voor B2B e-commerce
“Het probleem bij B2B e-commerce is dat die vaak vergeleken wordt met B2C e-commerce en dat ervan uit wordt gegaan dat een B2C platform ook aan de B2B noden kan voldoen,” licht Kenny toe. “Maar vaak voldoet een B2C oplossing niet, omdat de B2B wereld wel een stuk complexer is. Dit zie je al bijvoorbeeld bij de pricing. Je hebt niet alleen persoonlijke prijzen per klant, maar soms zelfs verschillende catalogi per klant. Die complexere prijsstructuur is al een eerste reden om voor specifieke B2B e-commerce toepassingen te kiezen.”
Naast prijsstructuren gelden voor B2B e-commerces ook complexere structuren naar klantenbeheer toe. “Dat is een wezenlijk verschil met B2C: dat zijn vaak private klanten met een persoonlijke login. Een B2B business vereist company accounts waar meerdere medewerkers onder zitten met verscheidene rollen of rechten. Soms is het ook nodig voor bedrijven om een approval flow in te bouwen in de check-out.”
OroCommerce biedt een antwoord op die gewenste out-of-the-box features. “Eerst en vooral heb je de community achter OroCommerce die ontzettend belangrijk is. Een community zorgt voor de groei en de bewezen toepasbaarheid van het platform, plus dat er extra features in de vorm van extensies worden toegevoegd,” legt Kenny uit.
“Tegenwoordig zijn e-commerceplatformen ook geen standalone platformen meer: ze moeten geïntegreerd worden met tal van andere systemen. Alle data moeten dus, net als alle functionaliteiten, via een API beschikbaar zijn. Dat hokje is alvast heel mooi afgevinkt bij OroCommerce!”
Marello, onze favoriete keuze voor een DOP of OMS
Een DOP of OMS klinkt redelijk abstract, maar Kenny licht deze termen met plezier toe. “Een DOP kan eigenlijk twee zaken uitvoeren. Of je digitaliseert er alle operaties die binnen jouw onderneming nog manueel verlopen. Of wanneer jouw operaties over verschillende systemen lopen, kan je die centraliseren in één systeem met een DOP.”
Een DOP is een geavanceerd softwareplatform waarmee je diverse operationele processen digitaliseert, automatiseert, beheert en optimaliseert.
Een OMS is specifieker gericht op orderverwerking en orderbeheer. “Via al jouw diverse verkoopkanalen komen er orders binnen. Met een OMS bundel je al die kanalen, zowel voor communicatie met de klant, de customer service, het opvolgen van orders, jouw voorraadbeheer … noem maar op. Met een OMS zie je in één oogopslag de status van al de order gerelateerde activiteiten.”
Wanneer we vragen wat de voordelen van beide systemen zijn, antwoordt Kenny kort en krachtig: “een enorme efficiëntiewinst! Vaak verliezen veel bedrijven nog veel tijd met manueel werk. Door meer te digitaliseren en automatiseren willen we ondernemingen efficiënter laten draaien. Zo willen we met 25Carat de B2B business ondersteunen.”
B2B e-commerce: vroeger en nu
Wanneer we polsen achter de verschillen tussen B2B e-commerce 10 jaar geleden en nu, kan Kenny snel antwoorden: “Als we terugblikken, zien we 10 jaar geleden een sterk geloof in uitbreidingen op ERP-systemen. Vandaag zien we dat er niet meer gekeken wordt naar één zwaar, log systeem – zoals een ERP-systeem – maar eerder naar kleinere, aanpasbare systemen met een specifieke focus.”
“Die verschillende systemen kunnen we tegenwoordig veel makkelijker allemaal met elkaar integreren. Zo kan je bijvoorbeeld een gespecialiseerd pakket nemen voor boekhouding, daarnaast een OMS-systeem voor de orderverwerking met alle bijhorende data en een OroCommerce-systeem met de gewenste B2B-functionaliteiten voor jouw onderneming.”
Kortom: grote, logge systemen zijn de laatste jaren vervangen door kleinere, flexibel aan te passen systemen die je met elkaar integreert. Met die toegenomen flexibiliteit kunnen jouw systemen makkelijk meegroeien met jouw onderneming in de toekomst. “Als we vooruitblikken, denk ik dat die schaalbaarheid enkel aan belang zal winnen,” sluit Kenny af.
Waarom kiezen voor 25Carat?
Dus wat maakt 25Carat uniek in zijn vak? Om op die vraag te antwoorden, legt Kenny ons eerst uit waar de naam 25Carat vandaan komt. “Voor ons was OroCommerce dus als beste B2B e-commerceplatform uit de bus gekomen. We wilden daarmee aan de slag. Als we dan in de betekenis van Oro duiken, zien we dat dit de Spaanse term voor ‘goud’ is. De zuiverste vorm van goud is 24 karaat.”
“Wij hebben dus gekozen voor 25Carat, omdat we dit goud nog wat bijkneden en smeden om zo tot een ideale oplossing te komen voor onze klanten. Wij gaan dus nog een stapje verder. Die meerwaarde van een samenwerking met ons, is die extra karaat die je wint. Daarom: 25Carat.”
“We zijn ongelooflijk trots op onze mensen, ze zijn stuk voor stuk experten met de nodige certificeringen. Dit geldt zowel voor certificaten op technologievlak, als op vlak van oplossingen. Die tonnen in-house expertise maakt ons een betrouwbare partner. Daarnaast vinden we het ook ontzettend belangrijk dat we transparant werken terwijl we digitaal succes creëren. Ons uiteindelijke doel zijn langdurige, duurzame partnerships met onze klanten.”
24 karaat goud
Taking the extra mile
Digitaal succes creëren
Transparant werken
Langdurige, duurzame partnerships
Experten met de nodige certificeringen