OroCommerce scoort 3de plaats als B2B e-commerce platform

Wij zijn al lang overtuigd van de kwaliteiten van OroCommerce voor B2B e-commerce. Onze overtuiging krijgt ruggensteun in het Gartner Report 2023: daarin scoort Oro de derde plaats bij de 16 onderzochte B2B e-commerce platformen.

De beoordeling houdt rekening met 9 kritische competenties en 4 use cases om de eindscore te bepalen. Oro haalde maar liefst een score van 4,01 op 5 in zijn segment. Laten we een kijkje nemen wat de redenen zijn waarom Oro zo goed presteert voor B2B e-commerce.

Gartner: wereldwijd onderzoeks- en adviesbedrijf gespecialiseerd in IT

Eerst en vooral is Gartner een klinkende naam op het gebied van technologische trends en marktanalyses. De onderneming helpt zo bij het nemen van een weloverwogen keuze qua technologie en IT-strategieën. Het beoordeelt daarbij technologiebedrijven in diverse marktsegmenten. Kortom: ze zijn erg invloedrijk in de IT-wereld.

De voordelen van OroCommerce in de spotlight

Er zijn grote verschillen tussen B2C en B2B e-commerceplatformen. B2B wordt gekenmerkt door specifieke zakelijke eigenschappen. Zo moet een B2B webshop erg flexibel en schaalbaar zijn. B2B transacties brengen namelijk meer complexiteit met zich mee. Denk aan verschillende rollen binnen organisaties, complexere offerteaanvragen, prijsafspraken …

Een B2B e-commerce platform moet met die zaken rekening houden. We lichten graag toe waarom OroCommerce een verdiende derde plaats heeft qua functionaliteiten, inrichting en ondersteuning bij B2B webshops.

Flexibele B2B-functionaliteit en workflow

Eerst en vooral zijn B2B transacties een stuk complexer dan die in het B2C segment. Vaak zijn er goedkeuringen van meerdere niveaus nodig. Je moet dus niet alleen diverse rollen kunnen instellen, maar ook regels voor toegangscontrole in een B2B webshop.

Het is daarom belangrijk dat er voldoende workflows zijn ingebouwd. B2C aankopen zijn vaak een stuk eenvoudiger: je hebt meestal één type consument met een individueel account.

OroCommerce scoort hoog qua B2B-functionaliteiten. Denk aan prijsafspraken, offertebeheer en specifieke prijslijsten voor bepaalde klanten. Daarnaast stel je eenvoudig diverse bedrijfsrollen en verscheidene autorisatieniveaus in.

Prijsstructuren, offertes en facturatie opties

Catalogi en productbeheer is heel wat ingewikkelder in een B2B webshop. Vaak gelden er complexe prijsstructuren, zoals onder andere volumekortingen of contractprijzen. Om het nog moeilijker te maken, zijn de catalogi vaak enorm uitgebreid met veel productattributen, specificaties en configuraties.

De B2B klanten moeten ook eenvoudig een offertes kunnen aanvragen en beheren. Daarnaast kunnen facturatiemethoden en voorwaarden voor betaling variëren. Al die zaken wil je eenvoudig kunnen instellen in jouw e-commerce systeem.

Op dit vlak scoort het B2B e-commerce platform van OroCommerce uitmuntend goed. Zo ondersteunt het platform enerzijds omnichannel verkoop. Webshops bieden hun producten makkelijk aan via online winkels, mobiele apps en B2B marktplaatsen.

Plus het digitale platform is opgewassen tegen de meest complexe productcatalogi en prijsstructuren. Klantspecifieke prijzen en kortingen zijn een eitje in OroCommerce.

Ook qua krachtig orderbeheer scoort OroCommerce zeer goed. Complexe bestellingprocedures zijn vereenvoudigd in het platform. Denk bijvoorbeeld aan goedkeuringflows, bulk- en terugkerende bestellingen.

B2B-klantenservice en ondersteuning

Anders dan bij individuele consumenten heb je bij B2B webshops een complexe klantenservice. Waar bij B2C de focus ligt op snelle reactietijden, moet je bij B2B e-commerce platformen meer rekening houden met de diverse mogelijkheden tot accountbeheer en prijsaanvragen. Een meer complexe omgeving vereist ook meer technische ondersteuning.

Ook daar blinkt OroCommerce in uit. Het B2B e-commerce platform krijgt ondersteuning door het Oro team. Dit betekent dat er regelmatig nieuwe ontwikkelingen zijn voor de B2B webshop.

Daarnaast kan het rekenen op een actieve community: een grote groep stakeholders is actief betrokken in het zakelijke ecosysteem van het digitale e-commerce platform. Kortom: er zijn mogelijkheden tot kennisdeling, netwerken, het uitbreiden van zakelijke relaties en het aangaan van partnerschappen.

Daarnaast biedt de intuïtieve gebruikersinterface van OroCommerce gebruiksgemak. Het is zowel voor verkoopteams als klanten een eenvoudig platform om te gebruiken en in te richten.

Futureproof

Typisch B2B zijn de grootschalige zakelijke interacties. Dit is een verschil met B2C. Bij B2C ligt de nadruk vaak op het verwerken van veel individuele transacties tegelijkertijd, terwijl bij zakelijke klanten de focus ligt op het verwerken van grote volumes bestellingen.

Ook daar springt OroCommerce eruit als B2B e-commerce platform. Het is een open source platform. Dit betekent dat het eenvoudig aanpasbaar is. Lees: de broncode is makkelijk aan te wijzigen om het platform aan te passen aan jouw specifieke behoeften.

Kortom: het is een schaalbaar platform. Het groeit mee met de behoeften van je B2B webshop. Daarnaast integreer je OroCommerce eenvoudig met andere zakelijke systemen, denk aan ERP en CRM.

Vervul jouw B2B noden met een OroCommerce webshop

Bij 25Carat zijn we opgetogen met deze derde plaats van OroCommerce in het Gartner report. Gartner is een absolute referentie qua IT-onderzoek en analyses. We zijn dan ook enthousiast dat zij – net als wij – overtuigd zijn van de kwaliteiten van dit e-commerceplatform.

Onze mensen zijn experten in het opzetten en inrichten van jouw B2B OroCommerce webshop. Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?





    Trots

    Transparantie

    Kwaliteit

    Inzet

    Plezier

    Betrokkenheid

    Verantwoordelijkheid

    Pragmatisme

    Professionaliteit

    Inspiratie

    Relevante Cases & Blogs